Abstract:
การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบทรรศนะของผู้ปกครองต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนวรราชาทินัดดามาตุวิทยา อำเภอลาดหลุมแก้ว จังหวัดปทุมธานีจำแนกตามภูมิหลังของผู้ปกครอง กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ปกครองนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 16 ของโรงเรียนวรราชาทินัดดามาตุวิทยา อำเภอลาดหลุมแก้ว จังหวัดปทุมธานี ปีการศึกษา 2548 จำนวน 240 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูลมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ เท่ากับ 0.95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าที วิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และทดสอบค่าเฉลี่ยรายคู่โดยวิธีเชฟเฟ
ผลการวิจัย พบว่า
1) ผู้ปกครองโรงเรียนวรราชาทินัดดามาตุวิทยาที่เป็นกลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่ มีอาชีพรับจ้าง ร้อยละ 55.42 อายุ 36 40 ปี ร้อยละ 31.25 ระดับการศึกษาสูงสุดต่ำกว่า ปริญญาตรี ร้อยละ 85.83 รายได้ต่อเดือน 5,000 10,000 บาท ร้อยละ 50.00
2) ทรรศนะของผู้ปกครองต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนวรราชาทินัดดามาตุ-วิทยาในภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า เห็นด้วยมากด้านบริการเป็นอันดับที่ 1 รองลงมา คือ ด้านกิจการนักเรียน ด้านงานดูแลสถานที่และสิ่งแวดล้อม ด้านการประสานงานโรงเรียนกับชุมชน และด้านวิชาการ ตามลำดับ
3) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้ปกครองที่มีอาชีพ อายุ ระดับการศึกษา สูงสุด และรายได้ต่อเดือนต่างกัน มีทรรศนะต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนวรราชาทินัดดามาตุ-วิทยาในภาพรวมไม่แตกต่างกัน เมื่อพิจารณารายด้านแล้วผู้ปกครองที่มีอายุต่างกัน มีทรรศนะต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนวรราชาทินัดดามาตุวิทยา ด้านงานดูแลสถานที่และสิ่งแวดล้อม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผู้ปกครองที่มีระดับการศึกษาสูงสุดต่างกัน มีทรรศนะต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนวรราชาทินัดดามาตุวิทยา ด้านวิชาการแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผู้ปกครองที่มีรายได้ต่อเดือนต่างกันมีทรรศนะต่อ การจัดการศึกษาของโรงเรียนวรราชาทินัดดามาตุวิทยาด้านงานดูแลสถานที่และสิ่งแวดล้อม และด้านการประสานงานโรงเรียนกับชุมชนแตกต่างก ันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The research aimed to study and to compare opinions of parents on educational management of Worarachathinuddamatwittaya School, Ladlumkaew District, Pathum Thani Province, classified by parents background. The sample group consisted of 240 parents of Prathom 1-6 Worarachathinuddamatwittaya School students, Ladlumkaew District, Pathum Thani Province, academic year 2005. A questionnaire with the reliability of 0.95 was used as the instrument for data collection. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test, One-way ANOVA, and Scheffe matched pair comparison.
The research found that:
1. Most of the participating parents of Worarachathinuddamatwittaya School students or 55.42% worked for wages, while 31.25% were 36-40 years of age. Out of all, 85.83% had lower than Bachelor's degree as their highest educational level, and 50% of those parents had 5,000-10,000 Baht monthly income.
2. As a whole, the opinions of parents on educational management of Worarachathinuddamatwittaya School, Ladlumkaew District, Pathum Thani Province were at high level of agreement. When considering by aspects, it was found that the aspect of service was agreed upon most, followed by the aspects of student activities, place and environment management, coordinating between the school and community, and academic matters respectively.
3. The hypothesis testing showed that parents with different occupation, age, highest level of education, and monthly income had similar opinions on the educational management of Worarachathinuddamatwittaya School. When considering by aspacts, parents with different age, had different opinions on the educational management of Worarachathinuddamatwittaya School in the aspect of place and environment management at statistical significance of .05. Parents with different highest educational level had different opinions on the educational management of Worarachathinuddamatwittaya School in the aspect of academic matters at statistical significance of .05. Parents with different monthly income had different opinions on the educational management of Worarachathinuddamatwittaya School in the aspects of place and environment manag ement, and coordinating between the school and community at statistical significance of .05.