Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการพัฒนาการเรียนของนักเรียนโรงเรียนวัดศรีสุดาราม สำนักงานเขตบางกอกน้อย กรุงเทพมหานคร จำแนกตามเพศ อายุ อาชีพ ระดับการศึกษา และรายได้ต่อเดือน เป็นการวิจัยเชิงสำรวจกลุ่มประชากรเป็นผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนวัดศรีสุดาราม สำนักงานเขตบางกอกน้อย ปีการศึกษา 2548 ชั้นปฐมวัย ถึงชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 รวมทั้งสิ้น 267 คน สุ่มกลุ่มตัวอย่างได้ 190 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถามมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับตามวิธีของ ครอนบาค (Cronbachs Alpha Coefficient) เท่ากับ 0.907 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test F-test และทดสอบรายคู่โดยวิธีการของ เชฟเฟ (Scheffe)
ผลการวิจัยพบว่า
1. สถานภาพของผู้ปกครองที่เป็นกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 65.30 อายุระหว่าง 30 40 ปี ร้อยละ 47.40 อาชีพรับจ้าง ร้อยละ 46.8 ระดับการศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี ร้อยละ 86.80 รายได้ต่อเดือนของผู้ปกครอง 5,000 10,000 บาท ร้อยละ 50.50
2. การมีส่วนร่วมในการพัฒนาการเรียน ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีส่วนร่วมในการพัฒนาการเรียนด้านพฤติกรรมผู้เรียนเป็นอันดับแรก รองลงมาคือด้านการวัดและประเมินผล ด้านวิชาการ และด้านสวัสดิการและอาคารสถานที่ ตามลำดับ
3. ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า กลุ่มตัวอย่างที่มี เพศ อายุ อาชีพ ระดับการศึกษา และรายได้ต่อเดือนแตกต่างกัน มีส่วนร่วมในการพัฒนาการเรียนในภาพรวมและรายด้านทุกด้านไม่แตกต่างกัน
The purposes of this research were to study and to compare the participation of parents in childrens learning development at Watsrisudaram School, Bangkoknoi District, Bangkok Metropolis. It was classified by gender, age, occupation, educational level and monthly income respectively. It was a survey research in which the participants were parents whose children were studying in Watsrisudaram School, Bangkoknoi District, Academic Year 2005. The students in Element School level from pre-school to pathom 6. The 190 samples were dawn from 267 parents. The tool used in this study was a questionnaire with the reliability level [Cronbachs Alpha Coefficient] of 0.907. The statistical methods used were frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test and Scheffe matched pair comparison
The findings revealed that:
1. Majority of the samples were females at 65.30%, ages between 30 -40 years old at 47.40%. The samples occupation was employee 46.80%, educational level lower than Bachelor Degree 86.80% and monthly income between Baht 5,000 10,000 per month.
2. The levels of participation of parents in childrens learning development were at high level. The first was participation in students learning development in the aspect of student behaviour. It was followed by the aspects of measurement and appraisal, academic, and welfare and premise respectively.
3. Parents who with difference in gender, age, occupation, educational level and monthly income showed as a whole and in aspects, no difference in the participation in childrens learning development