Abstract:
การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยในการพัฒนาสภาพแวดล้อมโรงเรียนกิ่งอำเภอสามร้อยยอด จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ ศึกษาประสิทธิผลในการพัฒนาสภาพ แวดล้อมโรงเรียนกิ่งอำเภอสามร้อยยอด จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ และศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อ ประสิทธิผลการพัฒนาสภาพแวดล้อมโรงเรียนกิ่งอำเภอสามร้อยยอด จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ครูโรงเรียนสังกัดสำนักงานการประถมศึกษากิ่งอำเภอ สามร้อยยอด จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ จำนวน 165 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม ค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.96 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้ตอบแบบสอบถาม จำนวน 165 คน ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 78.20 อายุ 16 20 ปี ร้อยละ 66.70 อายุราชการสูงกว่า 20 ปี ร้อยละ 59.40 วุฒิการศึกษาสูงสุดระดับปริญญาตรี ร้อยละ 95.80 และขนาดของสถานศึกษาเป็นโรงเรียนขนาดกลาง ร้อยละ 52.10
2. การพัฒนาสภาพแวดล้อมในโรงเรียนด้านบทบาทของผู้บริหารมีระดับ การปฏิบัติมากเป็นอันดับ 1 รองลงมาด้านบทบาทของครูและบุคลากรในโรงเรียน และมีระดับ การปฏิบัติปานกลางด้านการให้ความสนับสนุนและมีส่วนร่วมของชุมชนเป็นอันดับสุดท้าย
3. ประสิทธิผลในการพัฒนาสภาพแวดล้อมในโรงเรียนในภาพรวมอยู่ในระดับความสำเร็จมาก โดยระดับความสำเร็จมากด้านการควบคุมสภาพแวดล้อมเป็นอันดับ 1 รองลงมาด้านการใช้สภาพแวดล้อม ด้านการบำรุงรักษาสภาพแวดล้อม และเป็นอันดับที่ 2 และ 3 มีระดับความสำเร็จปานกลางด้านการประเมินผลสภาพแวดล้อม ด้านการจัดสภาพแวดล้อม และ ด้านการวางแผนการพัฒนาสภาพแวดล้อมเป็นอันดับที่ 4, 5 และ 6 ตามลำดับ
4. ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยในการพัฒนาสภาพแวดล้อมในโรงเรียนกับประสิทธิผลในการพัฒนาสภาพแวดล้อม พบว่า การพัฒนา สภาพแวดล้อมในโรงเรียนกับประสิทธิผลในการพัฒนาสภาพแวดล้อมมีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 เมื่อนำตัวแปรทั้ง 3 ด้าน เข้าสู่สมการโดยใช้วิธี Stepwise พบว่า มีตัวแปรที่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และเข้าสู่สมการพยากรณ์ได้ 3 ด้าน คือ ด้านบทบาทของผู้บริหาร, ด้านบทบาทของครูและบุคลากรในโรงเรียน และด้านการให้ การสนับสนุนและมีส่วนร่วมของชุมชน โดยสมการที่ได้มีความสามารถในการพยากรณ์ร้อยละ 76 และสมการ มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 สมการพยากรณ์ คือ ประสิทธิผลการพัฒนาสภาพแวดล้อมในโรงเรียน = (.432) ปัจจัยด้านบทบาทของผู้บริหาร + (.418) ปัจจัยด้านบทบาทของครูและบุคลากรในโรงเรียน + (.103) ปัจจัยด้านการให้ความสนับสนุนและมีส่วนร่วมของชุมชน
This research had three purposes. The first purpose was to study the factors of environmental development in Sam-Roi-Yod Sub-District schools, Prachuap Khiri Khan Province. The second purpose was to study the effectiveness of environmental development in Sam-Roi-Yod Sub-District schools, Prachuap Khiri Khan Province. The last purpose was to study the factors that affect the effectiveness of environmental development in Sam-Roi-Yod Sub-District schools, Prachuap Khiri Khan Province. The sample group used in this study consisted of 165 teachers who worked at schools under the office of primary education, Sam-Roi-Yod Sub-District, Prachuap Khiri Khan Province. The reliability of communitys encouragement and participation questionnaire was 0.96. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, Pearson's correlation coefficient, and Multiple Regression.
The research found that:
1. Out of 165 respondents, most of them or 78.2% were female, 66.7% were aged between 16-20 years old, and 59.4% had been working as government
officers for over 20 years. Ninety five point eight percent of the teachers had Bachelor's degree as their highest education, and 52.1% worked for medium sized schools.
2. In the aspect of school administrator roles, the environmental development was at highest level of operation. It was followed by the aspect of school teacher and staff roles, which was at fair level of operation. The aspect of communitys encouragement and participation came last.
3. As a whole, the effectiveness of environmental development in schools was highly succeeded. The aspect that came first at high level of successfulness was the aspect of environmental control, followed by the aspects of environmental utilization, and environmental maintenance that came second and third respectively. The aspects that came at fair level of successfulness were the aspects of environmental evaluation, environmental arrangement, and environmental development planning that came forth, fifth, and sixth respectively.
4. The hypothesis testing of the relationship between factors of environmental development in schools and effectiveness of environmental development found that the factors in the aspects of school administrator roles, school teacher and staff roles, and communitys encouragement and participation versus the effectiveness of environmental development had positive relation at statistical significance of .001. When putting the 3 factors in an equation by using Stepwise method, it was found that there was a factor with statistical significance of .05, which can be put in 3 aspects of anticipatory equation. Those aspects were school administrator roles, school teacher and staff roles, and communitys encouragement and participation. The equation that came out had the ability of anticipation at 76%, and the equation was at statistical significance of .05. The anticipatory equation was The effectiveness of environmental development in schools = (.432) School administrator role factors + (.418) School teacher and staff role factors + (.103) Communitys encouragement and participation factors.