Arrangement of Education in Preschool Level According to the peration Standard of Early Childhood Development Center, Rasisalai District, Si Sa Ket Province
Abstract:
การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบการจัดการศึกษาระดับปฐมวัยตามมาตรฐานการดำเนินงานของศูนย์พัฒนาเด็กเล็กในอำเภอราษีไศล จังหวัดศรีสะเกษ จำแนกตามภูมิหลังของผู้ปกครอง กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ปกครองนักเรียนศูนย์พัฒนาเด็กเล็กในอำเภอราษีไศล จังหวัดศรีสะเกษ จำนวน 318 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับตามวิธีของครอนบาค เท่ากับ .9696 การวิเคราะห์ข้อมูลความแปรปรวนทางเดียวและเปรียบเทียบรายคู่โดยวิธีของเชฟเฟ
ผลการวิจัย พบว่า
1) ภูมิหลังของผู้ปกครองที่เป็นกลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่เป็น เพศหญิง ร้อยละ 70.44 อายุระหว่าง 31-40 ปี ร้อยละ 39.94 ระดับการศึกษาประถมศึกษาหรือต่ำกว่า ร้อยละ 27.99 อาชีพเกษตรกรรม/ประมง ร้อยละ 38.99 รายได้ของครอบครัวต่อเดือน 5,000-15,000 บาท ร้อยละ 46.54 และส่วนใหญ่มีความเกี่ยวข้องกับนักเรียนเป็นบิดา/มารดา ร้อยละ 69.81
2) การจัดการศึกษาระดับปฐมวัยตามมาตรฐานการดำเนินงานศูนย์พัฒนาเด็กเล็กในอำเภอราษีไศล จังหวัดศรีสะเกษ ตามทัศนะของผู้ปกครองในภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ทุกด้านอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก อันดับแรกคือ ด้านบุคลากรและการบริหารจัดการ รองลงมา ด้านวิชาการและกิจกรรมตามหลักสูตร ด้านอาคารสถานที่ สิ่งแวดล้อมและความปลอดภัย และด้านการมีส่วนร่วมและการสนับสนุนจากชุมชน ตามลำดับ
3) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้ปกครองที่มี เพศ อายุ ระดับการศึกษา รายได้ของครอบครัวต่อเดือน และความเกี่ยวข้องกับนักเรียนต่างกัน มีทัศนะต่อการจัดการศึกษาระดับปฐมวัยตามมาตรฐานการดำเนินงานศูนย์พัฒนาเด็กเล็กในภาพรวมไม่แตกต่างกัน แต่ผู้ปกครองที่มีอาชีพต่างกัน มีทัศนะต่อการจัดการศึกษาระดับปฐมวัยตามมาตรฐานการดำเนินงานศูนย์พัฒนาเด็กเล็กในภาพรวมแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
This research aims at studying and comparing of arrangement of education in preschool level according to the operation standard of early childhood development centers, Rasisalai District, Si Sa Ket Province; the arrangement was categorized according to the background of parents; sample groups were 318 parents of students of early childhood development center, Rasisalai District, Si Sa Ket Province. Tools used in collecting data were questionnaires, having the reliability of the whole questionnaire according to the method of Cronback, to be equal to .9696. In the data analysis, the researcher used frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA and comparing in pair by using method of Scheffe matched pair comparison.
The result of the research found that:
1) Background of most parents in sample groups, was female, for 70.44%; aged 31- 40 years, for 39.94%; level of education was primary education or lower, for 27.99%; occupation was agriculture/fishery for 38.99%; personal income per month was 5,000 - 15,000 baht, for 46.54% and most parents had relationship with students as they were fathers/mothers, for 69.81%.
2) The arrangement of education in preschool level according to the operation standard of early childhood development centers, Rasisalai District, Si Sa Ket Province, in the overview, was strongly agreed. When each aspect was considered strongly agreed. The first aspects were personnel, administration and management. The second aspects were academic aspect, activities under the curriculum, building and premises, environment, safety, participation and community support, respectively.
3) The result of hypothesis test found that parents having different genders, ages, education levels, personal income and relationship with students, had attitude towards arrangement of education in preschool level according to the operation standard of early childhood development center, in the overview, that was not different. However, parents having different occupations, had attitude towards arrangement of education in preschool level according to the operation standard of early childhood development center, in the overview, that was different with statistical significance at level of .01.