แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Influencers and hashtags: Thai youth identities in social media
อินฟลูเอ็นเซอร์และแฮชแท็กส์: อัตลักษณ์ของวัยรุ่นไทยในสื่อสังคมออนไลน์

LCSH: Social media
LCSH: Identity ‪(Psychology)‬ in adolescence
LCSH: Internet and teenagers
Abstract: This paper examines how the identities of the Thai youths today are reflected and manifested in their online activities and through influencers, and what impact will it have on the Thai society going forward in the future. It analyses the social media content that are primarily drawn from Danupha “Milli” Khanatheerakul and Parit “Penguin” Chiwarak’s Twitter and Facebook account. This paper aims to show how the Thai youth’s identities are expressed through their interaction with the influencer’s post. This paper asks: What are the key issues that are of concern to influencers? How did the Thai youths react to them? Why are the reaction positive or negative? What does it say about the identities that the Thai youths identify with today? This paper argues that the Thai youths today are spending more time online than ever, resulting in social media becoming an extension of their daily lives. Hence, social media activity is the collective power of the youths on the platform and is a real reflection of their ideas and behaviors, while the hashtag has become a symbol of that collective power on social media. Influencers have then become the ideal persona for the youths in Thailand today and would provide some insights to what are the desirable characteristics that constitutes the ideal Thai youths today. Through their interaction with influencers, it can be seen that the Thai youths today see themselves as a separate generation that is aware of social issues. Hence, they are burdened by social justice and will not hesitate take action to make the situation right.
Abstract: งานวิจัยฉบับนี้ศึกษาอัตลักษณ์ของวัยรุ่นไทยในปัจจุบันซึ่งแสดงให้เห็นผ่านกิจกรรมออนไลน์และอินฟลูเอ็นเซอร์ อีกทั้งศึกษาผลกระทบต่อสังคมไทยที่จะมีต่อไปในอนาคต วิธีการวิจัยคือการวิเคราะห์เนื้อหาในสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊กและทวิตเตอร์ของอินฟลูเอ็นเซอร์ 2 คน ได้แก่ นางสาวดนุภา คณาธีรกุล (มิลลิ) และนายพริษฐ์ ชิวารักษ์ (เพนกวิน) ร่วมกับปฏิสัมพันธ์ของวัยรุ่นที่มีต่อเนื้อหานั้น ๆ งานวิจัยฉบับนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อแสดงให้เห็นถึงอัตลักษณ์ของวัยรุ่นไทยที่แสดงออกผ่านการมีปฏิสัมพันธ์ต่ออินฟลูเอนเซอร์ในสื่อสังคมออนไลน์ คำถามในการวิจัยคือ อะไรคือประเด็นสำคัญที่อินฟลูเอ็นเซอร์กำลังตระหนัก วัยรุ่นไทยมีปฏิสัมพันธ์อย่างไรกับอินฟลูเอ็นเซอร์ เพราะเหตุใดปฏิสัมพันธ์ที่เกิดขึ้นจึงเป็นไปในทิศทางที่ดีหรือทิศทางที่ไม่ดี และวัยรุ่นไทยกล่าวถึงอัตลักษณ์ของตนเองในปัจจุบันอย่างไร ผลการศึกษาพบว่าวัยรุ่นไทยในปัจจุบันใช้เวลาในโลกออนไลน์มากกว่าวัยรุ่นในอดีต อันเนื่องมาจากการขยายตัวของสื่อสังคมออนไลน์ ดังนั้นกิจกรรมในสื่อสังคมออนไลน์จึงมีส่วนช่วยในการรวมพลังของวัยรุ่น อีกทั้งสะท้อนให้เห็นถึงความคิดและพฤติกรรมของวัยรุ่น ไม่เพียงเท่านั้นแฮชแท็กกลายเป็นสัญลักษณ์ในการรวมพลังในสื่อสังคมออนไลน์ และอินฟลูเอนเซอร์ได้กลายเป็นบุคคลในอุดมคติของวันรุ่นไทยในปัจจุบันประกอบกับแสดงให้เห็นถึงคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของวัยรุ่นไทยในอุดมคติ การตอบสนองและการมีปฏิสัมพันธ์ต่ออินฟลูเอนเซอร์แสดงให้เห็นว่าวัยรุ่นไทยในปัจจุบันเป็น “คนรุ่นใหม่” ที่ตระหนักถึงประเด็นทางสังคม หากไม่ได้รับความยุติธรรมในสังคม วัยรุ่นไทยในปัจจุบันก็ไม่เกรงกลัวที่จะโต้ตอบและพร้อมจะทำให้สิ่งนั้นถูกต้อง
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2022
Modified: 2024-12-12
Issued: 2024-12-12
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Thai Studies
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6488046322[1].pdf 693.45 KB4 2025-06-21 15:58:09
ใช้เวลา
0.041749 วินาที

Nicodemus Ler Wei Ming
Title Contributor Type
Influencers and hashtags: Thai youth identities in social media
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nicodemus Ler Wei Ming
Tul Israngura Na Ayudhya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Tul Israngura Na Ayudhya
Title Creator Type and Date Create
Author film, new wave and feminism: the film research of Agnès Varda
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tul Israngura na ayudhya
Xinxin Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Representation of Queen Elizabeth II in The Crown Series
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tul Israngura Na Ayudhya
Pongsatorn Suksuphrot
วิทยานิพนธ์/Thesis
Communist Normal Life: The Criticism of Daily Life under a Totalitarian Regime
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tul Israngura Na Ayudhya
Rawee Archewa
วิทยานิพนธ์/Thesis
The representation of Muay Thai in Prachya Pinkaew's Tom Yum Goong (2005)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tul Israngura Na Ayudhya
Qian Wang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Influencers and hashtags: Thai youth identities in social media
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tul Israngura Na Ayudhya
Nicodemus Ler Wei Ming
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,052
รวม 1,057 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 130,961 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,093 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 363 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 67 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 25 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 15 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 8 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
รวม 132,536 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.33